CSAKAZÉRTIS PÁVA!
Véletlenül kapcsoltam a Duna Worldre. De nem véletlenül maradtam ott. Kíváncsi voltam, mit nyújt a "Páva" a hetvenes évek vetélkedői után, és nem csalódtam. Élveztem a produkciókat, a kipirult arcokat, a mosolyra húzódó szájakat, a zsűritagok megszólalását, a műsorvezetőket... azt, hogy ez valami más, és a miénk.
Aztán elolvastam Gőzsy Kati kritikáját a comment:comon, és olyan érzésem támadt, hogy nem is ugyanazt a műsort néztük.
"...alig van meghirdetve a szombat este Duna tv-re tett (és vasárnap a Worldön ismételt) műsor"- írja. Ez jogos, bár (a saját reklámszpotok mellett) a közszolgálati rádióadókon volt beharangozó, azért néhány újsághírdetés, óriásplakát bizony elkélt volna.
"A Fölszállott a páva 2012 című műsorban a megközelítés a rossz. Ha valaki járt már nívós népzenei fesztiválon, az pontosan tudja, hogy a népzene is tud akkora bulival szolgálni, mint egy hajnalig tartó goaparti vagy egy AC/DC koncert. Kár, hogy amit a kereskedelmi tehetségkutatók meg tudnak mutatni a könnyűzenéből, azt a köztévének a népzenével nem sikerült." Ez egy verseny- ne kérjük számon rajta a fesztiválhangulatot. Pláne ne akarjuk bulivá degradálni. De aki azt hiszi, hogy a kereskedelmi adók által dömpingben ránk erőltetett ún. "tehetségkutatói" bármit meg tudtak (vagy egyáltalán akartak) mutatni a könnyűzenéből, annak nehéz lesz elmagyarázni mindezt.
"A Fölszállott a páva-műsorban négy kategóriában indulhattak a versenyzők, első nagy hiba, hogy az egyes kategóriák indulóit nem egymás után mutatják, így mire egy újabb énekes lép a színpadra, már nem biztos, hogy emlékszik a néző, pontosan ki és mit énekelt, mit mondott a zsűri és hány pontja is van tulajdonképpen." Amelyik produkciót érdemes megjegyezni, azt meg is jegyzi a néző, a pontokat meg úgyis újra megmutatják a végén. (Szerintem mellesleg a nézőnek szórakoznia kellene, nem a pontokon görcsölni- itt nem mutogatják folyton-folyvást, melyik emelt díjas számon lehet szavazni a bulvármédiában futtatott percemberkékre.) Az egy kategóriában indulók egymás után való szerepeltetése csak egysíkúbbá tenné a műsort.
"A műsorvezetők nem vészesek: Herczku Ágnes feszeng ugyan, de Novák Péter helyette is laza..." Szerintem mindketten magasan az RTL-es, TV2-s műsorvezetők színvonala felett teljesítenek már csak azért is mert közük van ahhoz, ami előttük folyik, egyiküknek hivatása folytán, másikuknak meg "von haus aus".
"A zsűri egyébként kiemelkedik az elmúlt évek összes tehetségkutatójának zsűritagjai közül: Sebő Ferenc zeneszerző a zsűri elnöke... Zsuráfszky Zoltán koreográfus, Sebestyén Márta énekes, Tímár Böske táncos, Agócs Gergely néprajzkutató, Diószegi László táncos, koreográfus. A produkció után elmondják a véleményüket, de a produkció alatt semennyi, vagy csak minimális reakciót láthattunk tőlük." A zsűri kvalitásainak megítélésében egyetértünk. Hogy az előadókat figyelve mennyire reagálnak, szerintem az ő dolguk, nem hiszem, hogy ez túl érdekes lenne; mellesleg én azért jócskán emlékszem ilyesmire. Ha a kedves szerző a Keresztes Ildikó-féle ordenáré manírokat, a túljátszott megmondóember-pózokat hiányolja, valószínűleg rossz úton jár.
"A sok színes, belógó lámpa, a hatalmas háttérlap, a rajta villódzó színes grafikák, a középen teljesen érthetetlen fekete-fehér képekkel, a színpad előterében szintén színesen világító csíkkal egy képi zűrzavart eredményeztek. Az üzenet pedig annyi volt, hogy a díszlet sokba kerülhetett, ahelyett, hogy a versenyzőkre hívták volna fel a figyelmet. Ehhez jött a rendező és az operatőrök ügyetlensége: a képről levágott fejek, a sok totálkép, ami csak a stúdió nagyságát mutatta." Ebben sok igazság van: a színpadkép esetében talán a kevesebb több lett volna. Az operatőri-, rendezői munka sokat javult a második elődöntőre, szerintem a vágásokkal először se volt baj, az inzertek, az előre felvett részek jól illeszkedtek az adásba, pörgős, érdekes volt a műsor.
"El-elkapcsoltam, amint elkezdődött az X-faktor. Ott talán ketten, ha tisztán énekeltek egész este, mégis az ehhez képest legalább technikailag és dramaturgiailag egyben volt, és ami a lényeg, önazonos: sokkal letisztultabban képviselte a törekvéseiket. Hozta amit egy tévéshowtól elvár az ember." Hát ez az, kezitcsókolom, amikor nem a tartalmat, hanem a kivitelt nézi az ember a tévé előtt. Akkor tud leírni ilyen baromságokat, hogy ugyan egy kalap szar volt a felhozatal az X-faktorban, de micsoda csilivili kalap volt az, kéremszépen! Azért kíváncsi lennék, hány X-faktoros, Voice-os, CSISZ-es, mitt'oménmis induló tudott volna például értékelhető a capella-produkciót nyújtani élőben.
Talán, ha nem a- sokszor ok nélküli- ledorongolás, hanem a bíztatás, nem a címlaprakerülés, a szenzációhajhászó címváltoztatás, hanem a korrektség lett volna a cél, többet használt volna a versenynek.
Mert megérdemli.
Következő elődöntő november 17-én 18.35-kor a Duna Televízión, ismétlés másnap 16.35-kor a Duna Worldön.
Péntekenként az MR3-on (azelőtt Bartók Rádió, előtte 3. műsor) összefoglaló az előző adásból. Érdekes a táncprodukciókat rádión keresztül élvezni.:-)
A fenti videó nem versenyprodukciót mutat be, hanem a második elődöntő végén, a Honvéd Táncegyüttes által előadott Zsuráfszky Zoltán-koreográfiát. (És annyira emlékeztet a West Side Storyra:-))